Наскоро беше обнародвана Наредбата за вписване в регистъра по заетостта, която се очакваше още от измененията в Кодекса на труда от 2023 г., с които се предвиди въвеждане на електронна трудова книжка. Бихте ли споделили Вашето виждане какво е същественото за работодателите – на какво да обърнем най-вече внимание и има ли разпоредби, които могат да се тълкуват противоречиво и да се окажат „подводни камъни“?
Какво казва експертът:
Както правилно се посочва в запитването, на 02.08.2024 г. в бр. 65 на „Държавен вестник“ беше обнародвано Постановление № 267 от 29 юли 2024 г. за приемане на Наредба за вписване в регистъра на заетостта, в сила от 01.06.2025 г. С него се приема нова Наредба за вписване в регистъра на заетостта (в сила от 1 юни 2025 г. за трудовите правоотношения и от 1 юни 2026 г. за служебните правоотношения), както и някои промени в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. По-долу изложението следва логиката на доклада на служебния министър на труда и социалната политика, с който са предложени промените, като – разбира се – отразява и личната ми оценка за тях, каквото е и изрично изразеното желание на читателя, поставил въпроса.
Целта на промените най-общо е привеждането на подзаконовата нормативна уредба в съответствие с промените в Кодекса на труда и в Закона за държавния служител, обнародвани в ДВ, бр. 85/10.10.2023 г. С тях се постави началото на премахването на хартиената трудова книжка и замяната ѝ с електронен трудов запис, както и изграждането на регистър на заетостта.
Всеки електронен регистър (като електронно поддържана база данни) предполага да са изпълнени две основни предпоставки: от една страна, приемането на съответната нормативнауредба, която да регулира функционирането на регистъра, и от друга – техническо изграждане и обезпечаване на информационната сигурност.
След като през 2023 г. бяха приети промените в глава седемнадесета, раздел I от КТ и съответно – промените в Закона за държавния служител, редица въпроси, свързани с воденето на регистъра на заетостта, достъпа до него и пр. остана да получат своята по-детайлизирана уредба в подзаконов нормативен акт. Първоначалното очакване беше, че законовата делегация ще бъде изпълнена чрез приемане на изменения в съществуващата Наредба № 5 от 29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда. Тя обаче е акт на министъра на труда и социалната политика, а Кодексът на труда предвиди, че новата подзаконова нормативна уредба следва да се приеме от Министерския съвет, по предложение на министъра на труда и социалната политика, съгласувано с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите и председателя на Националния статистически институт. Вероятно поради това беше предпочетен вариантът да се приеме изцяло нова наредба.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари