В Държавен вестник бр. 74 от 30.08.2024 г. беше обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение)
МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение)
(обн., ДВ, бр. 70 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 40 от 2018 г.)
§ 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
„(2) Практическото обучение в реална работна среда се провежда в предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях.
(3) Обучението по производствена практика може да се провежда в сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда.“
§ 2. В чл. 5 се създават т. 12, 13 и 14:
„12. организира и провежда съвместно с училището информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от V – VII клас и техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие;
13. осигурява възможности за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място в него за учениците от VIII – X клас;
14. съдейства за провеждането на информационни кампании за запознаване с възможностите на професионалните гимназии за организиране на дуално обучение на лица, навършили 16 години.“
§ 3. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 1:
„1. съобразява предложението за държавен план-прием в училищното образование със заявките на работодателите-партньори;“.
2. Досегашните т. 1, 2, 3, 4, 5 и 6 стават съответно т. 2, 3, 4, 5, 6 и 7.
3. Създават се т. 8, 9 и 10:
„8. организира и провежда съвместно с работодателя, със съдействието на регионалното управление на образованието в съответната област, информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от V – VII клас и техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, възможностите за кариерно развитие и реализация на пазара на труда;
9. съдейства за запознаване с дейността на предприятието на работодателите-партньори и за посещения на място в него за учениците от VIII – X клас;
10. съвместно с работодателите-партньори разработват и изпълняват програмите за провеждане на производствените практики на учениците.“
§ 4. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „до 15 декември“ се заменят с „до 30 ноември“.
2. В ал. 5 след думата „учениците“ се добавя „от X клас“.
3. Алинея 6 се отменя.
4. В ал. 8 думите „по ал. 8“ се заменят с „по ал. 7“.
5. В ал. 9 думите „две седмици“ се заменят с „една седмица“.
6. В ал. 10 думите „началото на учебната година, в която ще“ се заменят с „да“.
7. Създават се ал. 11 и 12:
„(11) Учениците в XI клас, които нямат навършени 16 години към началото на учебната година, провеждат практическото обучение в реална работна среда като производствена практика до навършване на възрастта и сключването на договорa по ал. 9.
(12) Учениците по ал. 11 в периода до сключването на договора по ал. 9 може да получават стипендии от работодателите съгласно чл. 14 от Постановление № 328 на Министерския съвет от 2017 г. за условията и реда за получаване на стипендии от учениците след завършено основно образование (ДВ, бр. 103 от 2017 г.).“
§ 5. В чл. 15 ал. 1 се изменя така:
„(1) Практическото обучение в реална работна среда на ученици в XI и XII клас се осъществява през учебната година по график, който се разработва съвместно и се утвърждава от работодателя/ите и директора на институцията по чл. 9, ал. 1.“
§ 6. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думите „по ал. 1“ се добавя „в края на всеки работен ден“.
2. В ал. 3 думите „оценки за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък“ се заменят с „качествена оценка за изпълнението от обучаемия на възложените задачи и постигнатия напредък след преминаване на обучението по всяка тема от учебната програма и може да отправя препоръки относно изпълнение на дейностите“.
§ 7. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „учител методик“ се поставя запетая и се добавя „учител по професионална подготовка“.
2. В ал. 3 след думата „учителят“ се добавя „методик“.
3. В ал. 4 след думата „учителят“ се добавя „методик“.
4. В ал. 5 думите „не повече от шестима наставници“ се заменят с „всички наставници на учениците от една професия в една паралелка“.
5. Създават се ал. 6 и 7:
„(6) Учителят по професионална подготовка по ал. 1, който изпълнява функциите на учител по учебни предмети или модули за професионална подготовка от учебния план, осъществява връзката между работодателя, наставника и обучаващата институция, като координира работата с наставниците за установяване на единни критерии и средства за оценяване на постиженията на обучаваните и изпълнява функциите по ал. 4, т. 6 – 8.
(7) Един учител по професионална подготовка при осъществяване на връзката между училището и работодателя в дуалната система на обучение изпълнява функциите си по ал. 6 с всички наставници на учениците от една професия в една паралелка.“
§ 8. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) При провеждането на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в институция по чл. 9, ал. 1 учителят методик и учителят по професионална подготовка изпълняват нормата за преподавателска работа, определена в т. 3.10.1 и 3.10.2, съответно в 3.5 и 3.8 от приложение № 1 към чл. 4, ал. 11 от Наредба № 4 от 2017 г. за нормиране и заплащане на труда (ДВ, бр. 34 от 2017 г.).“
2. В ал. 2 след думите „учителя методик“ се добавя „и учителя по професионална подготовка“, а думите „по чл. 19, ал. 4“ се заменят с „по чл. 19, ал. 4 и 6“.
§ 9. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Наставникът е работник или служител в предприятието, притежаващ професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението, най-малко 2 години професионален опит по професията от професионалното направление и е преминал обучение за наставници, осигурено от работодателя.“
2. В ал. 4:
а) в т. 4 думите „запознава всеки обучаван с вътрешните правила на предприятието за провеждане на практическо обучение чрез работа и провежда инструктажи по“ се заменят със „следи за спазване на“;
б) в т. 10 след думите „учител-методик“ се поставя запетая и се добавя „учител по професионална подготовка“, а думите „по чл. 6, т. 3“ се заменят с „по чл. 6, т. 4“.
§ 10. В чл. 23, ал. 4 след думите „учителят методик“ се добавя „или учителят по професионална подготовка“.
Заключителна разпоредба
§ 11. В Наредба № 10 от 2016 г. за организацията на дейностите в училищното образование (обн., ДВ, бр. 73 от 2016 г.; изм. и доп., ДВ, бр. 12, 46 и 77 от 2017 г., бр. 48 и 82 от 2018 г., бр. 32 и 72 от 2019 г., бр. 43, 78, 85 и 92 от 2020 г., бр. 75 от 2021 г., бр. 26 и 69 от 2022 г., бр. 19 и 105 от 2023 г.), в чл. 32 се създават ал. 6 и 7:
„(6) Всички ученици от една паралелка, които се обучават в дневна форма, могат при условията на чл. 12, ал. 2 ЗПУО, преди втори гимназиален етап, да променят формата на обучението си в обучение чрез работа (дуална система на обучение) при постъпили заявки от работодател-партньор на училището за организиране и провеждане на обучението чрез работа.
(7) Промяната на формата на обучение по ал. 6 се разрешава от началника на регионалното управление на образованието по мотивирано искане на директора на училището.“
Министър: Галин Цоков
източник: dv.parliament.bg
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари