Има ли разлика в издаването на Удостоверение А1 за международни шофьори, които извършват транспорт или превоз в различни държави членки на ЕС, и тези, които извършват превози в една държава членка на ЕС?
Отговор на този въпрос дава експерт Аспасия Петкова в книгата "Пътеводител на транспортните фирми: данъци и счетоводство, труд и осигуряване". Вижте още какви експертни отговори на казуси ще получите с книгата, като кликнете тук >>
А ето и отговора:
При определяне на приложимото осигурително законодателство спрямо международните шофьори, които извършват курсове в различни държави от ЕС, приложение намират разпоредбите на Регламент (ЕО) 883/2004, свързани с осъществяването на дейност в две или повече държави членки на ЕС.
В тези случаи самите международни шофьори, а не техният работодател, са длъжни да информират компетентната институция в държавата по пребиваване. Под пребиваване се има предвид държавата, в която е центърът на жизнения интерес на лицето. Това включва продължителността, през която е живяло лицето на територията на дадени държави членки на ЕС, къде поддържа постоянно жилище, къде се намира семейството му, къде подлежи на данъчно облагане и т.н.
Ако международният шофьор пребивава в друга държава членка, той уведомява нейната компетентна институция.
В случай че центърът на жизнен интерес на международния шофьор е в България, лицето информира компетентната териториална дирекция на НАП, като подава формуляр по образец Окд - 237.
Институцията на държавата членка по пребиваване (в България е НАП) определя временно приложимото осигурително законодателство спрямо международния шофьор. Тя уведомява институциите на другите държави членки или директно осъществява контакт с тях, за да се намери взаимно съгласие по конкретния казус. Временно определеното приложимо осигурително законодателство може да е различно от това на държавата по пребиваване на международния шофьор. Временното определяне на приложимото осигурително законодателство става окончателно, ако в срок от два месеца след информирането никоя от тях не възрази. И освен това - ако осигурителното законодателство вече не е окончателно определено въз основа на взаимно съгласие.
Издаване на формуляр А1 в България става по искане на работодателя и/или международния шофьор с подаване на образец Окд - 237.
Международният шофьор остава осигурен по българското законодателство, ако извършва значителна част от дейността си в държавата по пребиваване, ако това е България. Това е около или над 25% от работното време и/или възнаграждението на лицето. В противен случай международният шофьор се осигурява в държавата, където е регистриран неговият работодател, т.е. където е седалището на транспортното предприятие и където се взимат основните управленски решения във връзка с дейността на дружеството.
Възможно е международният шофьор, който осъществява транспорт или превоз в различни държави членки, да има задължение да уведоми компетентната институция на една държава членка, а да се наложи да подаде искане за Удостоверения А1 в компетентната институция на друга държава членка, тъй като приложимо осигурително законодателство не винаги съвпада с това на държавата членка по пребиваване на лицето. Но формуляр А1 се издава само от институцията на държавата членка, чието осигурително законодателство се прилага спрямо международния шофьор.
А ето и отговора:
При определяне на приложимото осигурително законодателство спрямо международните шофьори, които извършват курсове в различни държави от ЕС, приложение намират разпоредбите на Регламент (ЕО) 883/2004, свързани с осъществяването на дейност в две или повече държави членки на ЕС.
В тези случаи самите международни шофьори, а не техният работодател, са длъжни да информират компетентната институция в държавата по пребиваване. Под пребиваване се има предвид държавата, в която е центърът на жизнения интерес на лицето. Това включва продължителността, през която е живяло лицето на територията на дадени държави членки на ЕС, къде поддържа постоянно жилище, къде се намира семейството му, къде подлежи на данъчно облагане и т.н.
Ако международният шофьор пребивава в друга държава членка, той уведомява нейната компетентна институция.
В случай че центърът на жизнен интерес на международния шофьор е в България, лицето информира компетентната териториална дирекция на НАП, като подава формуляр по образец Окд - 237.
Институцията на държавата членка по пребиваване (в България е НАП) определя временно приложимото осигурително законодателство спрямо международния шофьор. Тя уведомява институциите на другите държави членки или директно осъществява контакт с тях, за да се намери взаимно съгласие по конкретния казус. Временно определеното приложимо осигурително законодателство може да е различно от това на държавата по пребиваване на международния шофьор. Временното определяне на приложимото осигурително законодателство става окончателно, ако в срок от два месеца след информирането никоя от тях не възрази. И освен това - ако осигурителното законодателство вече не е окончателно определено въз основа на взаимно съгласие.
Издаване на формуляр А1 в България става по искане на работодателя и/или международния шофьор с подаване на образец Окд - 237.
Международният шофьор остава осигурен по българското законодателство, ако извършва значителна част от дейността си в държавата по пребиваване, ако това е България. Това е около или над 25% от работното време и/или възнаграждението на лицето. В противен случай международният шофьор се осигурява в държавата, където е регистриран неговият работодател, т.е. където е седалището на транспортното предприятие и където се взимат основните управленски решения във връзка с дейността на дружеството.
Възможно е международният шофьор, който осъществява транспорт или превоз в различни държави членки, да има задължение да уведоми компетентната институция на една държава членка, а да се наложи да подаде искане за Удостоверения А1 в компетентната институция на друга държава членка, тъй като приложимо осигурително законодателство не винаги съвпада с това на държавата членка по пребиваване на лицето. Но формуляр А1 се издава само от институцията на държавата членка, чието осигурително законодателство се прилага спрямо международния шофьор.
Свързани статии
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
3 Коментари