Автор на експертния анализ - Аспасия Петкова. Анализът е част от най-новото ръководство в помощ на ТРЗ служителите – „365 дни ТРЗ: Експертни решения и съвети“. В ръководството, освен анализи по важни теми и промени в трудовото право и осигуряване, ще намерите и готови експертни решения на реално възникнали казуси на колегите Ви през 2021 година. Вижте изданието и неговото съдържание тук >>
Капиталовите форми на пенсионното осигуряване в България се осъществява в две форми:
- допълнително задължително пенсионно осигуряване в два вида пенсионни фондове – Универсални пенсионни фондове (УПФ) и Професионални пенсионни фондове (ППФ), които представляват втория стълб на пенсионната система;
- допълнително доброволно пенсионно осигуряване във фондовете на доброволното пенсионно осигуряване по професионални схеми, които са третия стълб на пенсионната система.
Вторият и третият стълб допълват първия стълб на пенсионната система, държавното обществено осигуряване, който има водеща роля в осигуряването.
Ролята на капиталовите стълбове: вторият – задължителен, и третият - доброволен, ще нараства във времето, защото тенденциите на пазара на труда и демографската особеност на България налагат да се търсят нови решения и подходи за осигуряване на прилични доходи на хората след пенсионирането им.
Допълнителното задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) се осъществява съгласно разпоредбите на Дял II от Кодекса за социално осигуряване (КСО). При капиталопокривната система осигурителните вноски се водят в отделни индивидуални партиди и от натрупаната сума, заедно с приходите от инвестирането, намалена с таксите и удръжките, се определя пенсията.
ДЗПО покрива риска старост. Участието във фонд за ДЗПО става с подаване на заявление в срок 3 месеца от възникване на задължението за осигуряване или въз основа на служебно разпределение.
В ДВ, бр. 19 от 5 март 2021 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, с който се регламентира фазата на изплащане на допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Целта на промените е да се уреди непълната и противоречива нормативна уредба във връзка с изплащането на пенсиите от УПФ. Наближава времето за изплащане на първите пенсии на правоимащите лица от тези фондове – за жените след месец септември 2021 г., а за мъжете - през 2024 г., ако са родени след 31 декември 1959 г. и отговарят на изискващите се условия.
Промените в КСО са свързани с усъвършенстване на разпоредбите относно изплащането на средствата за ДЗПО в съответствие с основните принципи, на които е изградена системата – гарантиране и защита на правата на осигурените лица, правото на избор на варианти за пенсиониране, осведоменост при вземане на решения и т.н.
Въвежда се задължение за пенсионноосигурителните дружества да запознават лицата при подаване на заявление за пенсиониране във фонд за ДЗПО относно правата, които имат те и техните наследници, начините за получаване на натрупаните средства в индивидуалната им партида - еднократно или разсрочено.
В зависимост от размера на натрупаните преди пенсионирането средства в индивидуалните партиди, съгласно чл. 167 от КСО, изплащането може да стане чрез пожизнени пенсии или разсрочено.
Осигурените лица имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възрастта им по чл. 68, ал. 1 от КСО. До една година преди навършването на тази възраст е създадена възможност да се получава и допълнителна пожизнена пенсия за старост, при условие че натрупаните средства в индивидуалната партида са достатъчни за отпускане на пенсия в размер, не по-малък от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост е месечно плащане на предвидена в пенсионния договор сума, дължима на пенсионера от определената дата до неговата смърт. Размерът ѝ не може да бъде по-малък от 15 на сто от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 към датата на определянето му.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане, може да се включва в разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст, като срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия се избират от осигуреното лице.
Въведени са допълнителни по-високи изисквания към пенсионноосигурителните дружества във връзка с тяхната финансова стабилност:
- по-висок размер на минималния капитал, поддържане на граници на платежоспособност;
- формиране и поддържане на резервни фондове;
- стриктни изисквания към начина на инвестиране на средствата от фондовете;
- създава се разпоредба за консервативно инвестиране на активите на фонда за изплащане на пожизнени пенсии.
В КСО са направени промени във връзка с определяне размера на допълнителната пожизнена пенсия за старост. Тя ще се формира въз основа на:
- биометрични таблици, утвърдени от Комисията за финансов надзор;
- технически лихвен процент, одобрен от Комисията за финансов надзор.
Целия експертен анализ по темата можете да прочетете в книгата "365 дни ТРЗ: Експертни решения и съвети". Вземете я тук >>
- допълнително задължително пенсионно осигуряване в два вида пенсионни фондове – Универсални пенсионни фондове (УПФ) и Професионални пенсионни фондове (ППФ), които представляват втория стълб на пенсионната система;
- допълнително доброволно пенсионно осигуряване във фондовете на доброволното пенсионно осигуряване по професионални схеми, които са третия стълб на пенсионната система.
Вторият и третият стълб допълват първия стълб на пенсионната система, държавното обществено осигуряване, който има водеща роля в осигуряването.
Ролята на капиталовите стълбове: вторият – задължителен, и третият - доброволен, ще нараства във времето, защото тенденциите на пазара на труда и демографската особеност на България налагат да се търсят нови решения и подходи за осигуряване на прилични доходи на хората след пенсионирането им.
Допълнителното задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) се осъществява съгласно разпоредбите на Дял II от Кодекса за социално осигуряване (КСО). При капиталопокривната система осигурителните вноски се водят в отделни индивидуални партиди и от натрупаната сума, заедно с приходите от инвестирането, намалена с таксите и удръжките, се определя пенсията.
ДЗПО покрива риска старост. Участието във фонд за ДЗПО става с подаване на заявление в срок 3 месеца от възникване на задължението за осигуряване или въз основа на служебно разпределение.
В ДВ, бр. 19 от 5 март 2021 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, с който се регламентира фазата на изплащане на допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Целта на промените е да се уреди непълната и противоречива нормативна уредба във връзка с изплащането на пенсиите от УПФ. Наближава времето за изплащане на първите пенсии на правоимащите лица от тези фондове – за жените след месец септември 2021 г., а за мъжете - през 2024 г., ако са родени след 31 декември 1959 г. и отговарят на изискващите се условия.
Промените в КСО са свързани с усъвършенстване на разпоредбите относно изплащането на средствата за ДЗПО в съответствие с основните принципи, на които е изградена системата – гарантиране и защита на правата на осигурените лица, правото на избор на варианти за пенсиониране, осведоменост при вземане на решения и т.н.
Въвежда се задължение за пенсионноосигурителните дружества да запознават лицата при подаване на заявление за пенсиониране във фонд за ДЗПО относно правата, които имат те и техните наследници, начините за получаване на натрупаните средства в индивидуалната им партида - еднократно или разсрочено.
В зависимост от размера на натрупаните преди пенсионирането средства в индивидуалните партиди, съгласно чл. 167 от КСО, изплащането може да стане чрез пожизнени пенсии или разсрочено.
Осигурените лица имат право на допълнителна пожизнена пенсия за старост при навършване на възрастта им по чл. 68, ал. 1 от КСО. До една година преди навършването на тази възраст е създадена възможност да се получава и допълнителна пожизнена пенсия за старост, при условие че натрупаните средства в индивидуалната партида са достатъчни за отпускане на пенсия в размер, не по-малък от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост е месечно плащане на предвидена в пенсионния договор сума, дължима на пенсионера от определената дата до неговата смърт. Размерът ѝ не може да бъде по-малък от 15 на сто от минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 към датата на определянето му.
Допълнителната пожизнена пенсия за старост може да бъде с гарантиран период на изплащане, може да се включва в разсрочено изплащане на част от средствата до навършване на избрана от пенсионера възраст, като срокът и размерът на разсроченото плащане, както и размерът на пожизнената пенсия се избират от осигуреното лице.
Въведени са допълнителни по-високи изисквания към пенсионноосигурителните дружества във връзка с тяхната финансова стабилност:
- по-висок размер на минималния капитал, поддържане на граници на платежоспособност;
- формиране и поддържане на резервни фондове;
- стриктни изисквания към начина на инвестиране на средствата от фондовете;
- създава се разпоредба за консервативно инвестиране на активите на фонда за изплащане на пожизнени пенсии.
В КСО са направени промени във връзка с определяне размера на допълнителната пожизнена пенсия за старост. Тя ще се формира въз основа на:
- биометрични таблици, утвърдени от Комисията за финансов надзор;
- технически лихвен процент, одобрен от Комисията за финансов надзор.
Целия експертен анализ по темата можете да прочетете в книгата "365 дни ТРЗ: Експертни решения и съвети". Вземете я тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubtrznormativi.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари