Какво можем да направим, ако имаме предписание предписание от ГИТ да сключим трудов договор, а за нас договорът е сключен правилно като граждански?
Добавена в
3 отговори
потребител Снежана Атанасова
отговори на въпрос
на 30 Окт. 2012
Изпълнявате предписанията на ИА ГИТ, тъй като те са админинастративна принудилна мярка, съгласно КТ, ЗЗБУТ и Конвенция 87 на МОТ, която можете да оспорите по реда на АПК, но нейното оспорване не спира изпълнението на предписанията на ИА ГИТ. Оспорването на принудилната административна мярка се осъществява пред Административния съд, чрез органа издал вътрешния нормативен акт - в случая чрез Директора на Областната инспекция по труда.
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 31 Окт. 2012
Ако в резултат на контролната дейност се установи несъответствие между дължимото установено в нормативните актове и фактическото в рамките на контрола се предприемат мерки за поправяне на несъответствието и привеждане на фактическото състояние към състоянието, което предписват правните норми.
Контролните им правомощия се изразяват в издаваните задължителни предписания, с които предписва спиране на действия, ( в случая спиране на третирането на договора като гражданск и третирането му като трудов) противоречащи на действащите нормативни разпоредби в обсега на контрола.
Предписанието на ИТ е принудителна административна мярка, която е индивидуален административен акт, а не вътрешен нормативен акт.
Вътрешен нормативен акт на ИТ, не би могъл да се обжалва от работодател.
Законодателят е предоставил на контролните органи на ГИТ правомощия за въздействие. Това са властнически правомощия, чрез упражняването на които въздействат за отстраняване на констатираните нарушения и недостатъци при прилагане на трудовоправните норми или за тяхното предотвратяване и за поставянето на дейността на работодателите в съответствие с изискванията на законодателството.
Контролните им правомощия се изразяват в издаваните задължителни предписания, с които предписва спиране на действия, ( в случая спиране на третирането на договора като гражданск и третирането му като трудов) противоречащи на действащите нормативни разпоредби в обсега на контрола.
Предписанието на ИТ е принудителна административна мярка, която е индивидуален административен акт, а не вътрешен нормативен акт.
Вътрешен нормативен акт на ИТ, не би могъл да се обжалва от работодател.
Законодателят е предоставил на контролните органи на ГИТ правомощия за въздействие. Това са властнически правомощия, чрез упражняването на които въздействат за отстраняване на констатираните нарушения и недостатъци при прилагане на трудовоправните норми или за тяхното предотвратяване и за поставянето на дейността на работодателите в съответствие с изискванията на законодателството.
експерт Miglena Trifonova
отговори на въпрос
на 31 Окт. 2012
Обявяване съществуването на трудово правоотношение
Чл.405а, ал.1 КТ, регламентира властническото правомощие на ИТ, когато установи, че работна сила се предоставя в нарушение на чл. 1, ал. 2 КТ, да обяви с постановление съществуването на трудово правоотношение .
В тези случаи съществуването на трудовото правоотношение може да се установява с всички доказателствени средства.
В постановлението се определя началната дата на възникването на трудовото правоотношение.
Съгласно чл.405а, ал.4 КТ, въз основа на постановлението по ал. 1 контролните органи на инспекцията по труда дават предписание на работодателя да предложи на работника или служителя сключване на трудов договор, освен ако работникът не е жив към момента на издаване на постановлението.
В случаите, когато в постановлението е определена начална дата на възниклане на правоотношението, трудовият договор се сключва от датата на възникването на трудовото правоотношение, определена в постановлението. Ако такава дата не е определена, трудовият договор се сключва от датата на издаване на постановлението.
На основание чл.405а, ал.7 КТ, работодателят може да обжалва предписанието по ал. 4, съответно постановлението по ал. 2, по реда на АПКпред административния съд по своето седалище или постоянен адрес в 14-дневен срок от връчването му.
Обжалването не спира изпълнението на акта.
Ако съдът отмени обжалвания акт, работодателят има право да прекрати трудовия договор едностранно без предизвестие.
Чл.405а, ал.1 КТ, регламентира властническото правомощие на ИТ, когато установи, че работна сила се предоставя в нарушение на чл. 1, ал. 2 КТ, да обяви с постановление съществуването на трудово правоотношение .
В тези случаи съществуването на трудовото правоотношение може да се установява с всички доказателствени средства.
В постановлението се определя началната дата на възникването на трудовото правоотношение.
Съгласно чл.405а, ал.4 КТ, въз основа на постановлението по ал. 1 контролните органи на инспекцията по труда дават предписание на работодателя да предложи на работника или служителя сключване на трудов договор, освен ако работникът не е жив към момента на издаване на постановлението.
В случаите, когато в постановлението е определена начална дата на възниклане на правоотношението, трудовият договор се сключва от датата на възникването на трудовото правоотношение, определена в постановлението. Ако такава дата не е определена, трудовият договор се сключва от датата на издаване на постановлението.
На основание чл.405а, ал.7 КТ, работодателят може да обжалва предписанието по ал. 4, съответно постановлението по ал. 2, по реда на АПКпред административния съд по своето седалище или постоянен адрес в 14-дневен срок от връчването му.
Обжалването не спира изпълнението на акта.
Ако съдът отмени обжалвания акт, работодателят има право да прекрати трудовия договор едностранно без предизвестие.